14.01.2015

Jak utrzymać porządek w komputerze?

Zawsze, gdy miałam nowy, bądź czysty komputer, obiecałam sobie, że utrzymam w nim porządek. Plan był taki. Każde pliki mają swoje miejsce, tj. zdjęcia w osobnych folderach, dokumenty ze szkoły nie mieszają się z bankowymi itp itd. Przez pierwsze miesiące jakoś szło, ale z czasem zauważyłam, że jednak ten ład wymknął się z pod kontroli.
Ciągle przybywało mi zdjęć, inspiracji, plików do zapamiętania, zakładek, przepisów, aż wszystko ogarnął chaos! Wzięłam się za robotę, wprowadziłam kilka prostych zasad i porządek znów zapanował. Dziś chętnie się z wami podzielę, niby rady nie są zbyt odkrywcze, ale czasem te najprostsze rozwiązania wydają się nam najtrudniejsze.

1. Zakładki. Przed komputerem spędzam masę czasu, to trafię na świetną ofertę statywu do aparatu, to zaczaruje mnie piękne wnętrze, wciągnie blog czy narobi smaku przepis, wszystko trafia do zakładek. Po pewnym czasie miałam niekończącą się listę stron, większości nie kojarzyłam, o części zapomniałam. Aż w końcu całkowicie przestałam korzystać z zakładek. Denerwowałam się, że nic w nich nie mogę znaleźć. Świetnym i bardzo prostym pomysłem okazały się katalogi zakładek. Utworzyłam kilka tematycznych folderów, do których wrzucam wszystkie strony z danej dziedziny. Powstało kilka kategorii, m.in.: fotografia (tu znajdują się oferty sklepów z gadżetami do aparatów, porady, instrukcje), DIY (inspiracje hand made), Pani Gadżet (uwielbiam program "Pani Gadżet" często obiecuję sobie, że zapamiętam daną rzecz, która może okazać się fajnym pomysłem na prezent bądź będzie nam niezbędna podczas urządzania wnętrz), filmy (tu znajdują się linki najczęściej z filmwebu, filmów, które zamierzam oglądać, których zwiastuny widziałam w kinie itp, idealne rozwiązanie na filmowe wieczory w stylu "polećcie jakiś film"), podobnie ma się sprawa z kategorią książki. Dobrym pomysłem jest również rozwinięcie danych folderów, np. w przypadku filmów, możemy je podzielić na komedie czy kino akcji, wtedy bez problemu wybierzemy film w zależności od nastroju. Ja postanowiłam rozszerzyć kategorię Smacznego!, w której znajdują się przepisy na desery, dania główne, sałatki itp.
2. Zdjęcia. Jeżeli posiadacie blogi i robicie na nie zdjęcia dobrze wiecie, że w pewnym momencie przechowywanie zdjęć stanie się uciążliwe. Zaczną mieszać się ze zdjęciami rodzinnymi, uciekać i chować się po folderach zupełnie do nich nieprzeznaczonych. Ja obiecałam sobie, że przynajmniej raz na dwa tygodnie będę przerzucać zdjęcia (tę czynność wpisuję nawet do organizatora). Nie mogłam się nigdy zebrać do zrzucenia 3 tysięcy zdjęć, a 300 już nie stanowi problemu. Określcie mniej więcej czas, po którym wypadałoby zająć się fotkami, wszystko zależy od częstotliwości używania przez was aparatu. Fajnym pomysłem jest również zakupienie mniejszej karty. Na taką 16GB zmieści się ich od groma, przez co często możemy zapomnieć przerzucić zdjęć, co często grozi ich utratą. Karty lubią się psuć, gubić, pożyczać i nie oddawać. Stracić 300 a kilka tysięcy zdjęć? Sami wybierzcie.
3. Dokumenty. Nad tą kategorią ciągle pracuje, szukam nowych rozwiązań, ulepszam te starsze. Na moim komputerze przechowuje sporą część notatek z czasów studiowania, pracę licencjacką i magisterską, kilka książek w postaci ebook oraz dokumenty związane z codziennym funkcjonowaniem, tj. rachunki, faktury, wyciągi z banków. Najważniejsza część segregacji w tej dziedzinie to foldery i jeszcze raz foldery. Wszystko co dotyczy powstawania waszej pracy dyplomowej wrzucajcie w takowy folder, jeżeli macie elektroniczne wykłady, utwórzcie folder z danym przedmiotem. Folder - "wykłady" niezbyt się sprawdzi, ponieważ znalezienie tego jednego konkretnego zajmie wam mnóstwo czasu. Ja utworzyłam kilkanaście folderów z nazwami przedmiotów, trafiają do nich prace zaliczeniowe, wykłady, notatki z ćwiczeń, z danego przedmiotu. Jest porządek i niejednokrotnie ułatwiło mi to naukę.

Zatem czas wziąć się do roboty, praca przed uporządkowanym komputerem jest o wiele przyjemniejsza. Polecam!

6 komentarzy:

  1. Ha ! Znam to xD i dlatego teraz nam mnóstwo pendrive pozapychanych i w zapasie 1TB dysk przenośny i bałagan mi nie straszny :) pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. u mnie porządku w komputerze chyba nigdy nie będzie, zawsze jest jedynie na 2 dni :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja staram się nie bałaganić, bo później nie lubię sprzatać :p
    Pozdrawiam serdecznie, http://juliet-monroe.blogspot.com/KLIK :))

    OdpowiedzUsuń
  4. Z zakładkami rozprawiłam się ostatnio, też mam manię zapisywania wszystkiego, na co trafię, a teraz czas na uporządkowanie zdjęć ;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki za te rady. Może nareszcie przestane sie gubić w moim komputerowym bałaganie :)

    http://helloitsjoann.blogspot.com

    -JoAnn

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny sposób na porządek! Aż mój laptop prosi się o nowe i tematyczne zakładki! :) Dzięki za motywację! Chyba dziś zrobię wreszcie jakiś ład :)

    OdpowiedzUsuń